Het is essentieel om de juiste bandenspanning voor uw camper te controleren om veilig en comfortabel te kunnen reizen. Een correcte bandenspanning verbetert niet alleen de rijprestaties, maar verlengt ook de levensduur van uw banden en verhoogt de brandstofefficiëntie.
De banden van je camper kun je zien als één van de belangrijkste onderdelen als het gaat om veiligheid. Ze vormen het enige contact met het wegdek. Zorg er daarom altijd voor dat de banden van je camper altijd in top conditie zijn. Bespaar nooit op je eigen veiligheid. Behalve dan de banden bijdragen aan een stuk verkeersveiligheid, nemen ook de rijstabiliteit en het rijcomfort van de camper toe.
Nogmaals, bespaar nooit op je eigen veiligheid en dus niet je banden. Bepaal samen met een bandenspecialist welke banden het meest geschikt zijn voor je camper.
Een bandenspecialist kijkt hierbij onder andere naar de bandsoort (C of CP), loadindex, speedindex en de vereiste bandenspanning die het beste past bij jouw camper.
Wanneer er een ‘C’ achter de bandenmaat staat, betekent dit dat het gaat om een ‘Commercial’ of ‘Light Truck’ band voor bestelwagens. Door de versterkte constructie heeft dit type band een hoger draagvermogen en stijvere wangen dan een gewone band. Deze banden zijn ook geschikt voor lichte campers.
Als er achter de bandenmaat de toevoeging ‘CP’ staat, betekent dat ‘Camping Pneu’ oftewel ‘Camperband’. Dit type banden zijn speciaal ontwikkeld voor campers. Deze banden hebben een dikkere binnenlaag, waardoor er minder lucht verloren gaat op het moment dat een camper langer stilstaat. Ook zijn deze banden beter bestand tegen slechte(re) wegen en zwaardere belasting.
Door het hoge draagvermogen, stijvere zijwangen en beschermde gordellagen zorgen deze banden voor een betere stabiliteit bij een lange oversteek achter en hoog zwaartepunt. Voor zwaardere campers is dit type band het meest geschikte.
Stalen ventielen of hogedruk ventielen zijn door de hoge bandenspanning wel een vereiste bij CP banden.
Bij campers is de hoogte van de bandenspanning afhankelijk van de belasting van de assen. De vindt de voor jouw camper geschikte bandenspanning in het instructieboekje van je camper en meestal op een sticker in de deurstijl.
De optimale bandenspanning afhankelijk van de belasting van iedere as in belaste toestand. Dus de staat waarin je met de camper op vakantie gaat. Volledig beladen. Ook bepalen de omstandigheden waaronder je gaat rijden mede de bandenspanning. Zoals bijvoorbeeld het rijden op normale wegen, met hoge snelheid of juist lage snelheid. Rijden op ruw terrein of op losse grond. Enzovoorts.
Breng je banden altijd op de juiste toestand op het moment dat de banden nog koud zijn. Je kunt dit gemakkelijk thuis doen door middel van een compressor.
In Europa gebruiken we de eenheid ‘BAR’. Camperbanden zitten meestal zo tussen de 4,5 en 5,5 bar. De eenheid P.S.I. is een Amerikaanse eenheid. Via diverse sites kun je gemakkelijk P.S.I. omrekenen naar BAR of omgedraaid.
Het advies is om in ieder geval elke 2 weken de bandenspanning in koude toestand te controleren en indien nodig bij te vullen. Er zijn diverse handige bandenspanningsmeters te koop. Zorg dat je er altijd eentje in je dashboardkastje hebt liggen.
Wanneer je gaat rijden met een te lage bandenspanning, gaan de banden extreem vervormen. Hierdoor loopt de temperatuur in de banden enorm op. De koordlagen in de band kunnen hierdoor onderling losraken. Dit wordt ook wel separatie genoemd. Er ontstaat dan een soort luchtkamer, waardoor de band op een bepaalde plek enorm verzwakt. Je herkent een luchtkamer aan een uitstulping op de band.
Separatie kan ook ontstaan wanneer je camper overbeladen is of nadat je bijvoorbeeld tegen een stoeprand bent gereden.
Controleer daarom bij iedere stop altijd even je banden. Want als je een uitstulping niet tijdig opmerkt loop je het risico dat de band tijdens het rijden klapt. Met alle gevolgen van dien.
Gebruik een bandenspanningsmeter om te druk op te meten.
Niet alleen een te zacht opgepompte band maar ook een te hard opgepompte band kan ook nadelige gevolgen hebben voor een band.
Doordat je een band te hard oppompt, mist de band de nodige souplesse voor het opvangen van sterke uitwendige belasting. Rijdt je met een te hard opgepompte band over een flinke oneffenheid, dan kan de band dit niet goed opvangen. Hierdoor krijgt de band een flinke klap te verwerken.
Gebeurd dit vaker, van raakt de band inwendig flink beschadigd en loop je het risico op een klapband.
Kortom, zorg altijd voor de juiste bandenspanning!
Gebruik een bandenspanningsmeter om te druk op te meten.
Via de zogenaamde DOT-codering in de autoband kun je zelf controleren hoe oud de banden van je camper zijn.
Waaruit bestaat de DOT-code? De DOT-code bestaat uit drie groepen van vier alfanumerieke karaktertekens. Voor het jaar 2000 bestond de productiedatum in de DOT-code uit drie cijfers, maar vanaf 2000 bestaat deze uit vier cijfers. De eerste twee cijfers staan voor de productieweek en de laatste twee cijfers voor het fabricagejaar van de band.
Voorbeeld: Een DOT-code kan zijn DOT 8D YE 4416. De laatste vier cijfers zijn de productiedatum en betekenen dat de band in week 44 van het jaar 2016 geproduceerd is.
Verder bestaat de DOT-code op een autoband uit twee codes. Deze geven de fabrikant en fabriek aan.
Kortom, met behulp van de DOT-code kun je de leeftijd van je camperbanden dus eenvoudig vaststellen. Zo weet je of je rondrijdt op te oude banden of niet en of het slim is om deze te vervangen.
Het is verstandig om minimaal eens per 2 maanden de banden van je camper te controleren. Kijk hierbij naar de algehele staat van de banden. Scheurtjes, putjes of andere beschadigingen? Laat deze dan controleren door een deskundige. Bij twijfel, neem dan zeker geen risico. Gebruik een goede compressor om je banden op te pomp
Wacht nooit met het vervangen van je banden tot het moment dat deze helemaal versleten zijn. Denk aan je eigen veiligheid!
Wettelijk dient het profiel van je banden over de gehele omtrek van het loopvlak minimaal 1,6 mm bedragen, met uitzondering van de slijtage indicatoren. Maar laat het nooit zover komen!
Je kunt de profieldiepte van je banden zelf makkelijk met met behulp van een bandenprofielmeter.
Slijtage indicatoren in het loopvlak zijn te herkennen door de letters TWI (Tread Wear Indicator) op verschillende plaatsen op de wang van de band.
Om te kunnen bepalen of de banden nog geschikt zijn voor verder gebruik, is het raadzaam om naar een bandenspecialist te gaan. Banden moeten sowieso na zes jaar ieder jaar worden gecontroleerd op ouderdomsverschijnselen. Vergeet daarbij niet de reserveband, deze veroudert ook.
Copyright 2024 - Camperstartpunt.nl | Disclaimer
We hebben je toestemming nodig om de vertalingen te laden
Om de inhoud van de website te vertalen gebruiken we een externe dienstverlener, die mogelijk gegevens over je activiteiten verzamelt. Lees het privacybeleid van de dienst en accepteer dit, om de vertalingen te bekijken.